Skip to main content

Notes Class Agama 16/8/2017

Buku As-Syaiamil (hadith)


  • Nabi selalu tidur awal (lepas isyak, nabi terus tidur, kecuali jika ada hal yang ia tidak boleh elak, tetapi selalunya lepas isyak nabi akan tidur, supaya senang hendak bangung pada 3am.
  • Kita suka tidur lewat kerena menengok TV, kerena entertainment yang tidak bermanfaat.
  • Nabi solat malam 3am, hingga malam akhir (setengah jam sebelum subuh) dan ia tutup solat malamnya dengan solat witir.
  • Surah yang nabi baca panjang panjang seperti (Al Baqarah, sambung dengan Al Imran) ia solat 8 rakaat hingga sebelum subuh.
  • Mashab hanafi, solat witir adalah wajib, tapi shafai sunaat.
  • Selepas solat ia tidur, jika ia ada hajat dengan istrinya, maka pada waktu tulah.
  • Bila ia dengar azan subuh, ia cepat bangun melompat dengan semangat untuk solat subuh di masjid.
  • Jika ia bangun dalam junub, ia ambil air yang sedikit, untuk mandi junub, kadar satu glass cukup untuknya mandi junub.
  • Jika ia bangun dengan tidak junub, ia terus wuduk dan terus ke masjid, nabi selalunya tak mandi pagi, ia terus ke masjid.
  • Context of this hadith, di zaman nabi, air sangat terhad, kerena kekunang air, mereka mandi jika ada keperluaan. Dan di negeri aram ada berbagai musim, jika musim sejuk, kerena kesejukaan, boleh membawa kesakitaan jika mandi. Dan cuacanya kering, tidak berpeluh. Dalam Islam, kebersihaan itu setengah dari iman. Maka untuk kita di negeri yang basah, mesti mandi sebelum pergi ke masjid.
  • Nabi kata janganlah ke masjid kami jika ia pergi ke masjid dalam keadaan busuk, malaikat pun tergangu dengan orang yang busuk.

Comments

Popular posts from this blog

Notes Class Agama 15/11/2018

Kalau bila sihat tak larat hendak solat sunnat maka bila sakit ia tidak akan solat sunnat maka biasakan diri solat sunnat bila sihat. Hidayatus Salikin Tinggal sahwat bila puasa mulut lebih wangi daripada kasturi. Berapa besar pahala orang puasa, kerenah diberi oleh Allah termasuk puasa sunat. Pintu syurga namanya rayan, untuk orang yang berpuasa. Agama ada 2 bahagia, tinggal/ jauhi maksiat, laksana perintah Allah. Tinggal kan amat susah dari lakukan taatan. Kata imam Razali. Orang yang hijrah ke Allah orang yang tinggal maksiat, nafsu, soot. Kita guna anggota kita yang Allah amanahkan kepada kita, maka nikmat dan amanah maka jika kita membuat maksiat dengan nya maka ia puncak kekufuran. Kita banyak buat maksiat hingga kita dapat musibah. Anak kita buat maksiat benda yang salah kerana kesalahan yang dilakukan oleh kita.

Kelas Agama di Masjid Hussin Sulaiman @Pasir Panjang

Pada setiap hari Rabu, lepas Magrib hinga 9.30 malam, Masjid Hussin Sulaiman apa Kelas Agama/ Pengajian Mingguan yang di bimbing oleh Ustaz Kamsari Sanuh. Pada setiap hari Jummat bermula 6 petang, Ustaz Kamsari Sanuh.akan ada untuk bertaranum Al-Quran denganya.